preskoči na sadržaj

Login
Korisnik:
Lozinka:
 
QR code
Kad zvoni?
Novo!
 
 
Obrazac
 
 
e-Dnevnik
Office365
Upute
Arhiva vijesti
Arhiva-Oglasna pločaArhiva-Naslovnica
Oglasna ploča   Naslovnica
Sigurnost
nacionalni CERT
Nova brošura, 11. 2016.
 
Centar za sigurniji internet
Brojač posjeta
Ispis statistike od 8. 11. 2009.

Ukupno: 8278981
Ovaj mjesec: 1142
Ovaj tjedan: 1453
Danas: 61
Google Analytics
Google Analytics
Vijesti

''Čitanje za školu i život''

U Vodicama je od 7. do 10. studenoga 2012. održan IV. simpozij učitelja i nastavnika hrvatskog jezika pod nazivom ''Čitanje za školu i život''.  Sudjelovalo je gotovo 500 učitelja i nastavnika iz svih krajeva Hrvatske.


Simpozij u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje odvijao se kao niz predavanja, prezentacija i okruglih stolova te je otvorio brojna pitanja: kako uz nove tehnologije i u novim okolnostima pronaći najprimjereniju literaturu i komunikacijske kanala do učenika čitatelja i njihovih interesa, kako osvijestiti da je čitanje temeljna intelektualna vještina koja omogućava ovladavanje sadržajima svih nastavnih predmeta te olakšava uključivanje u cjeloživotno učenje, kako uočiti i koje su česte komunikacijske poteškoće, kako poboljšati samoregulaciju čitanja, koji su kognitivni i metakognitivni aspekti učenja čitanja, koje kompetencije razvijamo čitanjem neknjiževnih tekstova... Na ova i druga pitanja odgovore i svoja promišljanja ponudili su još brojni izlagači teoretičari književnosti, sveučilišni profesori, književnici, psiholozi, publicisti i drugi koji se profesionalno bave književnošću i čitanjem. na koja su pokušali odgovoriti ugledni hrvatski književnici, akademici, teoretičari književnosti, sveučilišni profesori, književnici, psiholozi, publicisti, profesori i nastavnici koji se temom čitanja bave iz različitih perspektiva.

U svojstvu izlagača na Simpoziju pozvana je Nada Bujas, profesorica iz naše škole. Ovdje donosimo sažetak njezinog izlaganja.

Okrugli stol

Neknjiževni tekstovi – zazor ili izazov

Voditeljica:

Viša savjetnica Jasna Pandžić, prof., AZOO

Sudjeluju:

Dr. sc. Ružica Pšihistal, Filozofski fakultet u Osijeku

Dr. sc. Jadranka Nemeth-Jajić, Filozofski fakultet u Splitu

Nada Bujas, prof., Ekonomska škola, Šibenik

Anđelka Rihtarić, prof., Osnovna škola ''Vladimir Nazor'', Sveti Ilija

 

Nada Bujas, prof., Sažetak izlaganja

Propituje se u izlaganju osobni stav da ne treba zazirati od neknjiževnih tekstova u nastavi Hrvatskoga jezika, što su neknjiževni tekstovi, kako i koliko doprinose poboljšanju učenikovih čitalačkih sposobnosti, o recepciju neknjiževnih tekstova, o pogledu na buduću nastavu hrvatskoga jezika.

Navode se, od strane učenika zamijećene i zabilježene, temeljne razlikovne značajke i karakteristike književnih i neknjiževnih tekstova te se uz primjere prakse obrazloženje izbor neknjiževnih tekstova i njihova primjerenost za procjenu čitanja i razumijevanja pročitanog te mogućnost da neknjiževni tekst bude podloga za uspješnu recepciju književnog teksta (npr. poći od suvremenog peljara Radovana Marčića, preko brodskog dnevnika Lea Lemešića i različitih administrativnih putnih zapisa, putopisnih reportaža Jasena Boke, preko rasprave O smještaju Ilirije i grada Šibenika Jurja Šižgorića te doći do obrade teksta Ribanja i ribarskog prigovaranja Petra Hektorovića). Ističe se i očekivanje da učenici na kraju procesa konstrukcije vlastitog znanja mogu stvoriti slične neknjiževne tekstove koji pripadaju različitim funkcionalnim stilovima hrvatskoga standardnog jezika.

Ako se pri odabiru neknjiževnih tekstova vodi računa o prikladnosti svih sastavnica, onda neknjiževni tekst ima potencijal s motivirajućim efektom pri obradi književnog teksta te ujedno može pridonijeti poboljšanju čitalačkih sposobnosti i razumijevanju tekstova. Relativno je dobra recepcija i razumijevanje kratkih komunikacijskih, priopćajnih neknjiževnih tekstova od strane učenika bez obzira na temu, a posebno su istaknute zamijećene izrazite teškoće kod učenika vezene uz neknjiževni tip tzv. prekinutog teksta (obrasci).

Iako se neknjiževni tekstovi strukturno i tematski međusobno razlikuju, oni neosporno mogu snažno utjecati i na kognitivne i na psihološko-emocionalne procese mladih recipijenata. Valjalo bi se više pozabaviti i proučavanjem metode jezičnog uvjeravanja, tj. snagom jezika i njegovog utjecaja te opasnošću moguće manipulacije mladim recipijentima (npr. moć reklame i različitih tekstova političke tematike, nemoralni oglasi, …).

Kad je riječ o pogledu na buduću nastavu Hrvatskoga jezika, onda bi novi udžbenici trebali pružati model nastave usmjerene na učenika, a ne na nastavnika. Za najavljenu digitalizaciju udžbenika i nastavnih materijala sigurno će biti važan i dizajn novih medija kao elektroničkih posrednika učenja, što uključuje multimedijalnost te nove odnose i opremu pisanog jezika: od tipografije do uspješnog kombiniranja jezika književnih i neknjiževnih tekstova s drugim sredstvima audio-vizualnim medijima. Nastava usmjerena učeniku i potreba da se poučavanju pristupa funkcionalno i kognitivno u skladu s recipijentovim razvojem, i nastavnici će se morati promijeniti ili barem prilagoditi kako bi mogli pratiti i pomoći pri razvoju učenikove osobnosti.

 

 

Zaključci IV. simpozija učitelja i nastavnika Hrvatskoga jezika

  1. U nastavnim kurikulumima valja definirati ciljeve čitanja.
  2. U nastavnim kurikulumima treba donijeti dijelom otvorene popise cjelovitih djela za čitanje i obradbu.
  3. Ustrojem nastave hrvatskoga jezika i književnosti treba pridonijeti oblikovanju i izgradnji budućeg čitatelja.
  4. Potrebno je na svim razinama sustava odgoja i obrazovanja raspravljati o svrsi, ciljevima i zadaćama nastave Hrvatskoga jezika.
  5. Hrvatski se jezik mora poučavati u svim razredima i svim vrstama škola.
  6. Treba izraditi predmetni kurikulum Hrvatskoga jezika u cijeloj okomici odgojno-obrazovnog sustava.
  7. U kurikulum Hrvatskoga jezika valja ugraditi i neknjiževne tekstove.
  8. Treba poučavati o informacijskoj pismenosti, pronaći, odabrati i vrjednovati informacije.
  9. Treba educirati sve učitelje o radu s novim medijima.
  10. Treba razviti društvenu i profesionalnu svijest da su svi u sustavu odgoja i obrazovanja odgovorni za poučavanje čitanja.
  11. Valja poučiti učenike strategijama čitanja, nužno neophodnim za cjeloživotno učenje.
  12. Misija učitelja je osposobiti učenike za učenje iz tradicionalnih i elektroničkih izvora znanja.
  13. Treba poboljšavati kompetencije učitelja i nastavnika sustavnom i standardiziranom edukacijom.

 

 


Izvor: N. Bujas, prof.

Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju
objavio: Administrator   datum: 11. 11. 2012.

Školski logo

Tražilica

 


 
NAPOMENA: Udžbenici za smjer
Administrator nisu na popisu

INFO!

Facebook
 

 

 

Novo

Natječaji

Novo

 
e-laboratorij

 

ASK4it

Virtualni sajam

Vježbenička tvrtka
vježbeničke tvrtke

EuroSchoolSport

LTBL Projekt

SMUN projekt

Projekt Leonardo
Leonardo da Vinci
Leonardo - Njemačka, 2015.

Project Awarded
Project "You Complete Me"

"C Code to..."
Comenius logo
Comenius, Warsaw 2013

"You Complete Me"
aces

Kalendar
« Svibanj 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
Prikazani događaji






preskoči na navigaciju